KONTAKT

Maria Jakubek

Highlight Studio fotografia produktowa

NIP 7812008395

foto.highlight@gmail.com

607 365 207

Zaniemyśl k. Poznania

Pracuję zdalnie dla klientów z całej Polski. 

Produkty wyślij do paczkomatu InPost nr ZAN01A lub kurierem - zapytaj o adres mailowo.

logo Highlight Studio fotografia produktowa
10 stycznia 2025

Fotografia produktowa - co to jest, jakie są rodzaje i który wybrać?

Fotografia produktowa to specjalistyczna dziedzina fotografii, której celem jest przedstawienie produktów w sposób atrakcyjny i zachęcający do zakupu. W dobie e-commerce i intensywnej konkurencji na rynku, profesjonalne zdjęcia produktów odgrywają kluczową rolę w przyciąganiu uwagi klientów i budowaniu zaufania do marki.

Typy fotografii produktowej:

Każdy z fotografów produktowych na swojej stronie nieco inaczej dzieli rodzaje fotografii produktowej. Z czego to wynika? Często po prostu ze struktury usług świadczonych przez konkretnego fotografa, a czasami mam wrażenie, że jedynie z konieczności stworzenia więcej podstron pod pozycjonowanie :)

W mojej ofercie stosuję prosty podział, który wydaje mi się intuicyjny i zgodnie z tą strukturą powstał ten artykuł. Zdjęcia produktowe dzielę na trzy główne typy.

1. Packshoty.

Są to zdjęcia produktów na jednolitym, najczęściej białym tle, skupiające się wyłącznie na rzetelnym przedstawieniu produktu. Służą celom informacyjnym i są powszechnie wykorzystywane w sklepach internetowych oraz katalogach.

 

Packshot nie musi być na białym tle

Przyjęło się używać zamiennie wyrażeń "packshot" oraz "zdjęcie produktowe na białym tle", chociaż tak naprawdę packshot może być wykonany z użyciem innego koloru tła.

Cel packshotów

Tak częste wykorzystanie białego tła ma swoje uzasadnienie - tło nie powinno odciągać uwagi od samego produktu. Packshot ma jak najwierniej, w prosty, przejrzysty sposób przedstawiać produkt i zazwyczaj białe tło nadaje się do tego najlepiej. Pozwala skupić całą uwagę na produkcie i zapewnia profesjonalny wygląd.

Ale czasami np. czarne tło nada się do tego lepiej. Niemniej, ze względu na tak częste wykorzystywanie białego tła, w ofertach używa się tych sformułowań zamiennie - żeby klient od razu wiedział, o co chodzi. Dla wielu osób packshot nie jest znanym terminem, a kiedy mówi się o zdjęciu na białym tle, to każdy od razu wie, o co chodzi.

Rodzaje packshotów

Packshot może mieć formę bezcieniową - na zdjęciu jest dosłownie tylko produkt na gładkim tle. Ale może pojawić się też cień lub odbicie produktu. Czasami dla lepszego zobrazowania pojawia się nawet ludzka ręka, która pokazuje produkt w użyciu, ale zawsze zasadą jest tutaj maksymalna prostota. Packshoty występują również w wersji z przezroczytym tłem, czyli de facto - bez tła. W takiej formie często używa się ich do tworzenia grafik (wkleja się packshoty na grafikę). Wszystkie te typy packshotów znajdziecie w mojej ofercie.

Do packshotów należą również zdjęcia 360 stopni oraz zdjęcia odzieży typu "duch" - ale takich nie wykonuję.

 

2. Zdjęcia produktowe aranżowane.

Inaczej nazywane zdjęciami aranżacyjnymi, zdjęciami produktu w stylizacji, zdjęciami stylizowanymi.

Tak naprawdę za tymi pojęciami stoi ten sam typ zdjęć - czyli zdjęcie produktu w towarzystwie jakiejś aranżacji - scenografii (budowanej najczęściej przy pomocy rekwizytów, odpowiedniego tła lub gry światła).

 

 

Stylizacja w zdjęciach aranżowanych

Tak jak w teatrze jest scenografia, na tle której występuje aktor, tak w fotografii aranżowanej jest scenografia, na tle której występuje produkt. Jak widać, scenografia nie może przyćmiewać produktu (aktora), ale być dla niego tłem. Ale to już temat na inny artykuł :)

Stylizacje do zdjęć zawsze są omawiane z klientami, tak, żeby wygląd zdjęcia wzmacniał przekaz marki.

Produkt często występuje w otoczeniu rekwizytów, np. jeśli zdjęcie ma imitować produkt znajdujący się w łazience, znajdą się tam przedmioty kojarzące się z łazienką - ręczniki, akcesoria do pielęgnacji itp.

Jeśli produkt ma w składzie np. nutę o zapachu pomarańczy, mogą się tam pojawić świeże pomarańcze.

Rekwizyty mogą w ogóle nie występować, a scenografia będzie zbudowana z pomocą tła z ciekawą teksturą i cieni, np. imitujących światło wpadające przez okno, które jest przysłonięte żaluzjami.

To nadal aranżacja zdjęcia, bo nawet zdjęcie, na którym nie ma rekwizytów, może mieć swój wyjątkowy charakter. 

Różnica pomiędzy zdjęciami aranżowanymi a packshotami.

Główna różnica jest taka, że kiedy patrzymy na packshoty różnych marek, to będzie nam trudno rozpoznać, które zdjęcie należy do której marki - są bardzo podobne. Zazwyczaj produkt jest pokazany na wprost, na białym tle, ewentualne różnice to pokazanie cienia/odbicia produktu - a umówmy się - to nie są duże różnice.

Takie zdjęcia w procesie sprzedaży grają rolę jedynie informującą o wyglądzie produktu, ale nie budują zaufania ani pragnienia posiadania produktu.

Natomiast zdjęcia aranżowane mają na celu przedstawienie produktu, ale też wywołanie emocji, wprowadzenie nastroju kojarzącego się z konkretną marką - dlatego powinny być w charakterystycznym stylu, który kojarzy się z daną marką. Te zdjęcia mają wizualnie podkreślać przekaz marki i zachęcać do zakupu.

 

Cel zdjęć produktowych aranżowanych

Tłumacząc to na najprostszym przykładzie: jeśli marka chce kojarzyć się z luksusem, zdjęcia produktów, które pokazuje powinny mieć taki charakter - luksusowy. To można osiągnąć na wiele sposobów i nie ma jednego, idealnego rozwiązania, chodzi głównie o cel - wywołanie konkretnych emocji u odbiorcy.

 

 

3. Zdjęcia produktowe z modelem/ką.

 

Czyli po prostu zdjęcia produktowe z udziałem ludzi.

Mogą mieć różne formy - ja dzielę je głównie pod kątem pokazania wizerunku (twarzy). Dlaczego? Bo od tego w dużej mierze są zależne stawki modeli :)

 

 

Zdjęcia bez wizerunku

Czyli zdjęcia bez pokazywania twarzy - zazwyczaj są to dwa typy. Albo występuje sama dłoń albo większa część sylwetki, ale bez twarzy. Jeśli produkt jest przeznaczony np. do pielęgnacji stóp, to równie dobrze może występować sama stopa :) Myślę, że rozumiesz, o co chodzi.

Zdjęcia z wizerunkiem

Czyli najprościej mówiąc - zdjęcia, gdzie widać całego człowieka, łącznie z twarzą lub zdjęcia portretowe.

Czym się różni fotografia produktowa z modelami od fotografii fashion?

Uwaga! To jest moja interpretacja na potrzeby zbudowania mojej oferty :) Fotografia fashion to tak naprawdę typ fotografii produktowej z udziałem modeli, z tym, że zazwyczaj produkt znajduje się na modelu/ce - jest to fotografia modowa. I takich zdjęć ja nie wykonuję.

Wykonuję zdjęcia produktowe z udziałem ludzi, ale zazwyczaj produkt jest trzymany w ręce, produktem nie jest odzież, a na przykład kosmetyki czy biżuteria - dlatego to, co ja robię to nie jest fotografia fashion. Ale nie ma na to specjalnej nazwy, więc nazywam ją fotografią produktową z modelami.

Cel fotografii produktowej z modelami

Takie zdjęcia mają na celu nie tylko przedstawienie samego produktu, ale także stworzenie kontekstu, który pomoże potencjalnym klientom lepiej wyobrazić sobie, jak produkt będzie wyglądał w rzeczywistości, a także jak może pasować do ich stylu życia.

Cel czasami jest ten sam, co dla zdjęć aranżowanych - czyli stworzenie emocji i aspiracji, ale fotografia z modelami umożliwia również pokazanie zastosowania produktu (np. jak bransoletka wygląda na dłoni) oraz ukazanie skali i proporcji produktu (również istotne w przypadku biżuterii).

 

Który rodzaj zdjęć produktowych wybrać?

Rodzaj zdjęć produktowych odpowiednich dla Twojego biznesu zależy od celu, który chcesz osiągnąć. Powyżej napisałam, jakie zastosowanie mają poszczególne zdjęcia. Wiele biznesów e-commerce korzysta ze wszystkich trzech typów i zazwyczaj to jest idealne rozwiązanie.

Wtedy wykorzystuje się:

- packshoty jako podstawowe zdjęcia do prezentacji produktów, np. na kartach produktu w sklepie internetowym

- zdjęcia aranżowane - również do wykorzystania w sklepie, ale świetnie sprawdzają się też w social mediach i płatnych kampaniach, gdzie ważne jest budowanie więzi z odbiorcą i kreowanie odpowiedniego przekazu marki

- zdjęcia z modelami - jako uzupełnienie dwóch powyższych, pozwalające na pokazanie produktu w użyciu.

 

Więcej o zastosowaniu poszczególnych zdjęć w konkretnych kanałach przeczytasz w mojej Ofercie.

 

WROĆ DO BLOGA